Ból kręgów szyjnych 

25.09.20

Ból kręgów szyjnych 

Ból kręgów szyjnych jest coraz częściej spotykaną dolegliwością. Jakie są  przyczyny bólu kręgosłupa szyjnego i jak radzić sobie z nimi? Poniżej najistotniejsze informacje. Zachęcamy do lektury! 

Kręgi szyjne - dlaczego są takie ważne? 

Odcinek szyjny kręgosłupa łączy głowę z klatką piersiową, a odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowej pozycji głowy. Omawiany odcinek składa się z siedmiu kręgów, które w porównaniu do kregów odcinka piersiowego i lędźwiowego są mniejsze. Pierwszy z kręgów szyjnych ‒ szczytowy, podtrzymuje czaszkę, drugi ‒ obrotowy, umożliwia poruszanie głową w górę, w dół oraz na boki. Odcinek szyjny kręgosłupa ciężko pracuje i to przez cały czas, a to prowadzi do przeciążenia, a w następstwie do dolegliwości bólowych.

Ból kręgów szyjnych ‒ przyczyny

Wśród najczęstszych przyczyn dolegliwości bólowych kręgosłupa znajdują się: 

  • brak ruchu
  • wielogodzinna praca w pozycji siedzącej 
  • wiek
  • nieprawidłowo ustawiony monitor 
  • nieprawidłowa pozycja siedząca 
  • przewlekły stres 

Wymienione powyżej czynniki powodują napięcie mięśniowe i przyczyniają się nie tylko do bólu kręgosłupa, ale także obojczyków czy głowy. 

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa 

Wraz z wiekiem kręgosłup może ulec zwyrodnieniu. Choroba zwyrodnieniowa dotyka zarówno odcinka szyjnego, jak również piersiowego bądź lędźwiowego, a ryzyko jej wystąpienia jest większe w przypadku osób prowadzących siedzący tryb życia, które nie wykazują aktywności fizycznej. 

Choroba zwyrodnieniowa jest skutkiem zużycia tkanek łącznych kręgosłupa. Brak mazi stawowej między chrząstkami sprawia, że kości ocierają się o siebie, a to wywołuje dolegliwości bólowe. Choroby nie da się wyleczyć, można jednak nieco zminimalizować jej objawy. 

 Ból kręgów szyjnych ‒ jak temu zapobiec? 

Jak zminimalizować ryzyko dolegliwości bólowych kręgosłupa i wystąpienia choroby zwyrodnieniowej? 

  • osoby mające pracę siedzącą powinny co jakiś czas zmieniać pozycję, rozluźnić barki 
  • ważne, aby pamiętać o prawidłowej pozycji, nie siedzieć z głową w dół i nie garbić się 
  • jeśli spędzamy wiele godzin za biurkiem, róbmy sobie regularne przerwy, kilkudniowy spacer rozprostowanie pleców jest bardzo wskazane
  • dobrze regularnie uprawiać sport, w szczególności zalecane jest pływanie 
  • warto zadbać o prawidłową regenerację kręgosłupa po ciężkim dniu, tutaj z pewnością przyda się poduszka ortopedyczna, która zapewni odpowiednie podparcie odcinka szyjnego
  • jeśli mamy taką możliwość, wybierzmy się na profesjonalny masaż. 

Podsumowanie 

Odcinek szyjny jest bardzo ważny, to właśnie on odpowiada ze utrzymanie głowy w prawidłowej pozycji i umożliwia poruszanie nią. Ów odcinek wykonuje niezwykle ciężką pracę, a to co sprawia, że narażony jest na dolegliwości bólowe. Warto więc zadbać o profilaktykę, pamiętać o prawidłowej pozycji w czasie siedzenia, uprawiać sport czy zaopatrzyć się w poduszkę ortopedyczną. 

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera

Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl